Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Emotionally Durable Design

Duurzaamheid
Fashion
Lectoraat Mode
  • Partner(s): ArtEZ Centre of Expertise (CoE) Future Makers in Fashion & Design, Vlisco, Simone Post, Zinzi de Brouwer, Saxion Universities of Applied Sciences, Modint
  • Financiër(s): SIA KIEM-Creatief
  • Gestart in: januari 2018
  • Afgerond in: december 2019

Het doel van het project Emotionally Durable Design is om het begrip 'emotionele duurzaamheid' te heroverwegen in discussies over duurzaamheid in het modediscours door de emotionele waarde van de stoffen van textielfabrikant Vlisco als case study te onderzoeken.

Simone Post, Label/Breed
Simone Post, Label/Breed

De discussie over de overgang naar een circulair modesysteem spitst zich meestal toe op de duurzaamheid van materialen en productieprocessen. Het is echter van groot belang om de emotionele waarde en culturele betekenis van modeconsumentengedrag en daarmee de sociale aspecten van duurzaamheid te belichten in onderzoek naar duurzaam textiel en duurzame mode.

We onderzoeken de rol van design bij het creëren van een emotionele verbinding met mode-objecten: het creëren van een diepere, duurzamere band en een langdurige relatie tussen mensen en objecten. Het idee dat hieraan ten grondslag ligt, is dat mensen beter voor hun kleding zouden moeten zorgen in plaats van kleding snel te vervangen of weg te gooien, zoals nu vaak gebeurt.

Het project benadrukt het belang van een op waarde gebaseerde benadering gericht op welzijn bij het stimuleren van duurzamere ontwerpstrategieën en consumentengedrag.Ons doel is om emotioneel duurzame ontwerpstrategieën te creëren die de mode-industrie kunnen helpen om het huidige ‘groeidenken’ te doorbreken.